At kunne forhindre problemer før de opstår indebærer at arbejde på at forebygge dem. Dette indebærer at analysere årsagerne til problemerne i problemtræet i forbindelse med problemanalysen. Vi ønsker, at eleverne kan forudsige, at visse årsager kan føre til uønskede konsekvenser i fremtiden (50-100 år frem i tiden) og derfor skal disse konsekvenser forebygges.
Inden for temaet “sundhed og velfærd,” hvor robotteknologi enten bidrager til problemer eller udgør en del af løsningen, skal beskrives både historisk og forudsige dets udvikling i fremtiden. Baseret på denne fremadrettede beskrivelse skal der identificeres og løse potentielle problemer ved hjælp af metoder, der er kendt fra tidligere forløb i teknolog og nye metoder fra engelskundervisningen. Derudover skal der integreres Computational Thinking (CT) i tilgang. CT kan beskrives som de tænkeprocesser, der bruges til at formulere problemer og løsninger, så de kan udføres af en computer, maskine eller menneske.
Download materialer til forløbet her.